söndag 11 april 2010

Dagiskasse till Charlotta


Det tog mig en dag med lite avbrott att göra klart dagiskassen. Blev så nöjd med den jag gjorde till brorsdottern, så jag gjorde en till dottern också. Denna fick lite mer features, bl a en nyckelhållare, bottenplatta för stabiliteten och två fickor.

Jag gick efter Knåpmoderns beskrivning, fast efter mönsterpassning blev den 45*50cm (bredd*höjd). Lägger alltid mönstret mot vikt kant så det bara blir en skarv, den man håller mot kroppen. Tänk då på att bara köra sömnsmån på ena sidan, dvs 46 cm totalt på bredden! Kvartscirkeln jag använder för att skapa handtaget har en radie på 19 cm. Gjorde ett innerfoder också på samma sätt.


Satte fickorna under handtaget för stabilitetens skull. Sätter man dem på långsidan tycker jag det blir lite fladdrigt. Tips är ju att sätta dit alla extra prylar innan man syr ihop foder med skalet, så blir det inga fula stygn på utsidan.

Bottenplattan gjorde jag ca 13*28 cm, dvs lite mindre än själva botten. Lade in en kartongbit (gammalt flingpaket) och sydde ihop. Finns ju risker med papper om det blir blött, men jag hittade inget vattenavvisande material hemma som gick att klippa till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar